PostNL portokosten

PostNL kaart ontvangen om te betalen voor verzendkosten?

PostNL portokostenIneens krijg je een kaart in de bus zoals op de afbeelding staat weergegeven. Op de kaart staat de volgende tekst vermeld:

 

Verzendkosten

U heeft post verzonden of ontvangen waar onvoldoende postzegels op zijn geplakt. Wij hebben de post toch bij de geadresseerde bezorgd omdat we begrijpen hoe belangrijk het is dat uw post op tijd komt. We verzoeken u om de verschuldigde verzendkosten alsnog te betalen.

 

Om welke post gaat het?

Uit de tekst op de kaart valt niet op te maken om welke post het gaat. Ook is niet duidelijk of je zelf post verzonden hebt met te weinig porto, of dat je post ontvangen hebt waarop te weinig postzegels zijn geplakt.

Om erachter te komen om welk poststuk het gaat dien je dit onderdeel van de website van PostNL te bezoeken. Je komt dan op een formulier terecht waar je je eigen postcode en een betaalcode in dient te vullen. Deze betaalcode staat op de kaart die je hebt ontvangen.

Na het invullen van je eigen postcode en de betaalcode kun je klikken op de link bekijk poststuk. In de afbeelding hieronder rood omcirkeld:

poststuk bekijken

Je krijgt dan een scan te zien van de envelop of het pakje waarvoor te weinig portokosten zijn betaald. Aan de linkerkant van het scherm worden ook enkele gegevens vermeld zoals het gewicht en de afmetingen van het poststuk, de reeds betaalde port en de port die volgens PostNL betaald had moeten worden.

 

Als jij de afzender bent

Dan biedt PostNL je 3 mogelijkheden om de portokosten (+administratiekosten) alsnog te voldoen.

  • Je kunt via de website van PostNL betalen via iDeal
  • Ook kun je op de website van PostNL kiezen voor een eenmalige incasso-opdracht
  • Tenslotte kun je de kaart die je ontvangen hebt terugsturen aan PostNL en daarop het te betalen bedrag aan postzegels plakken. Hiervoor dien je eerst de sticker waarop jouw adres staat te verwijderen. Vervolgens kun je het benodigde bedrag aan postzegels plakken en de kaart retour sturen. Staat er geen geldbedrag op je postzegels maar alleen een cijfer? Op dit moment heeft een postzegel met nummer 1 een waarde van € 0,69

De ontvanger heeft het poststuk overigens gewoon probleemloos ontvangen. Het enige waaraan de ontvanger zou kunnen zien dat er te weinig port betaald is, is aan de stempel “Frankering gecontroleerd”.

 

Als jij de ontvanger bent

Dan ben jij niet degene die te weinig betaald heeft. PostNL heeft de kaart naar jou gestuurd omdat het adres van de afzender bij hen niet bekend is.

Wanneer je nog weet wie de afzender is, dan kun je overwegen hem/haar de kaart te geven zodat hij/zij de verschuldigde portokosten alsnog kan voldoen.

 

Ben je verplicht te betalen?

Hoewel het lijkt alsof je verplicht bent om te betalen doet PostNL jou slechts een verzoek. Je bent dus niet verplicht om de op de kaart vermelde kosten te betalen als jij de ontvanger van het poststuk bent.

Het is een mooie service van PostNL dat ze het poststuk toch hebben bezorgd, maar dat wil nog niet zeggen dat je dan ook verplicht bent om te betalen. Je bent immers niet in de gelegenheid gesteld om het poststuk te kunnen weigeren.

Het webcare team van PostNL is hier ook erg duidelijk in. Zie onderstaande reactie:

PostNL over portkosten op hun eigen Facebookpagina
PostNL over portkosten op hun eigen Facebookpagina

 

Jouw ervaringen

Heb jij ook een kaart ontvangen van PostNL waarin je werd verzocht om de verzendkosten te betalen? We zijn benieuwd naar jouw ervaringen!

Vergelijkbare berichten

120 reacties

  1. e.passaro schreef:

    geachte. service post nl.

    ik heb o6 05 2015 een antwoord kaart naar p.w.n te velserbroek verstuurd
    ,dit heb ik terug ontvangen en alsnog in een envelop met postzegel.
    verstuurd.
    nu heb ik 7/5/ een verzoek gekregen om een bedrag 2.76 euro te betalen.
    voor gemaakte kosten en het bezorgen op het juiste adres .
    en dit is dus niet het geval ,want ik heb immers zelf alsnog de kaart in envelop
    met juiste frankering gedaan

    het gaat om de betaalcode nr. do3.150507.001716

    dus ik zal niet betalen ,

    mevr. e.passaro
    1382 rk
    95
    weesp

    1. miriam schreef:

      ik had verleden week n brienbuspakje binnengekregen en ja hoor door postbezorger in brienbus gedaan…nu een week Later krijg ik een kaart dat ik 5.11 moet bijbetalen omdat het niet voldoende was gefrankeerd door afzender..er zat te weinig aan postzegels op er moest voor 6.95 opgeplakt worden
      maar op de postnl site staat bij tarieven dat n brienbuspakje tot 2 kg 3.65 kost dat had de afzender er ook netjes opgeplakt…dus waarom bijbetalen???

      1. Monique schreef:

        Klopt Miriam, Ik heb hetzelfde vandaag. Blijkt dat het pakje ietsje te hoog is: ze hebben 5,4 cm gemeten terwijl dit max 3,2 cm mag zijn bij die frankering van € 3,65. Het betrof een kledingstuk, dat makkelijk door de brievenbus paste. Ik verzend zelf nu kleding eerst in een afluitbare diepvrieszak, druk daar alle lucht uit en doe het dan in een andere verpakking, zodat zoveel lucht er uit is en er niet meer in kan.
        Mar goed, de kaart is geen verplichting tot betaling.

        1. Hier ook het geval. Raar is dat ze bij postkantoor wegen en de portosticker plakken

        2. Hallo

          Hoe kan het dat ik straf potokosten moet betalen ik heb de brief naar VOEK bij het post agentschap
          singel te nijkerk afgegeven en 4,85 betaald en een ontvangsbewijs ontvangen
          Barcode KABA24045595 Brievenbuspakje gewicht 11 gram
          postbus 101 nijker / amersfoort no 176722 22-08 2023 11.31 uur
          176722000064886 tarief 4,85 reeds gefrankeert 00 Door u betaald 4,85

      2. Maarten schreef:

        Hier hetzelfde. Paste makkelijk door de brievenbussleuf (heb zelf een groene brievenbus) en is geaccepteerd.
        No way dat ik ga bijbetalen.

        1. Ik ook hetzelfde. Kledingstuk in pakket dat door de brievenbus paste. Volgens post nl niet voldoende gefrankeerd en een naheffing van 5,11 euro. Ik vind het belachelijk en betaal niet.

          1. Hier dus ook. Zelfde verhaal: kon makkelijk ingedrukt worden en door de brievenbus (en ik heb een groene bus aan de weg, dus totaal geen probleem…maar dat terzijde). Gewicht was het al helemaal niet. En : de afzender stond er gewoon netjes op: postcode met huisnummer. Als ze zelfs dát niet meer kunnen begrijpen….

          2. Christiana schreef:

            Ik kreeg een verzoek om te betalen omdat er te weinig postzegels zouden zijn geplakt, maar is duidelijk te zien op fotokopie dat er wel degelijk een postzegel is geplakt op de envelop van een kaartje.
            Ik had de kaart eerst in het ziekenhuis willen afgeven, maar toen de patient al naar huis was, heb ik het huisadres er op geschreven ( dus naam van het ziekenhuis doorgehaald) en het huisadres erop geschreven en er vervolgens een postzegel erop geplakt en in de brievenbus gegooid. Waarom ik nu een betalingsverzoek krijg, is mij totaal onduidelijk. Omdat het oorspronkelijke adres was doorgehaald???? Iets anders kan ik niet bedenken.

    2. Hier dus ook: een portokaart met het verzoek om € 5,84 te betalen omdat een piepklein brievenbuspakje door PostNL toch als pakketpost is beoordeeld. Echt belachelijk, het is ook gewoon in de brievenbus bezorgd! De klantenservice maakt hiervoor geen excuses maar geeft wel als reactie dat de kosten worden afgeboekt. Ik dacht dat het hiermee was opgelost maar weken later krijg ik toch een herinnering. Nee, in het bericht van de klantenservice stond niets over het moeten retourneren van de kaart met de vermelding “afgeboekt in overleg met KS”. Pas na zoeken op internet kom ik er vanochtend achter dat je hiermee een herinnering kunt voorkomen. Kortom, ergernis over de onkunde van PostNL en verloren tijd omdat je toch wilt reageren. En dit rijtje aan klachten wilt aanvullen :-), ik vind het echt een idiote actie van PostNL.

  2. N.D.Visser schreef:

    Als er er in guldens 1.60 op geplakt zit is dat dan niet voldoende als het in euro’s maar 0.69 cent is .
    graag uw reactie op dit bericht.
    groet N.D.Visser

    1. Mevr. H.Langerwerf schreef:

      POSTCODE 9135DD MORRA
      Ik heb bij het postkantoor gevraagd hoeveel porto ik bij een kerstzegel bij moest plakken.
      Ze zeiden 0,05 cts. Ik heb 10 van die zegeld gekocht om mijn kertszegels op te maken.
      Op de scan van de brief is dat duidelijk zichtbaar. In de hoop u zo voldoende te hebben geInformeerd verblijf ik, in de hoop dat het is afgehandeld
      Met vr.gr.
      Mevr.H.Langerwerf

      1. E van Geel schreef:

        Ik heb ook bij twee kerstzegels op advies van de boekwinkel die ook een postafdeling heeft , hier ook 2x 0,5 ct bij geplakt op een brief van 30 gram, en dit zou voldoende zijn, volgens verkoopster. Krijg ik jl zaterdag een kaart: OEPS TE WEINIG POSTZEGELS. en zou 2,61 moeten betalen ! Dat is gek ! Hoe zit dat nou> ik ga toch niet betalen, wel kan ik naar de boekhandel gaan om het probleem uit te leggen.
        Met vr groet,
        Mw. E van Geel
        28- 1-2019.

  3. Maakt niet uit schreef:

    Dank voor deze service! Toen ik mijn enveloppe in de brievenbus had gedaan,
    realiseerde ik me dat ik de postzegels was vergeten. Nu is alles toch weer in orde.
    Een opluchting.

  4. W.Reinders schreef:

    porto kaart gekregen. geen post ontvangen,ook niet verstuurd.ook niet op te vragen i.v.b.met technische storing. Hier wordt ik gestoord van.

    1. todos los dias schreef:

      Idem, alleen geen technische storing maar er zijn simpelweg geen enkele gegevens what-so-ever bekend. Niks. Versturen doe ik nul komma niks en ontvangen zijn 4 zakelijke enveloppen en (over)gefrankeerd door VanStraatenpost ergo:SandD maar bezorgd door Postnl. Daarbij mis ik nu in vier weken tijd al weer minstens twee zendingen! Klagen heeft totaal geen zin. Maargoed: ik weiger dit te betalen natuurlijk. Dat zou geen zinnig, weldenkend mens doen: lukraak voor Niets betalen….kom nou. Btw: er zat alleen reclame bij de verstuurde kaart….

    2. Th. Hauser schreef:

      porto kaart gekregen heb niks verstuurd ook niet ontvangen voor mij een raadsel

  5. Gerda van Keulen schreef:

    L.S.

    Ik ontving een aanmaning voor tekort frankeren van een brief naar de VS. Dat was een bubblewrap envelop en ik heb die gefrankeerd met 3 internationale postzegels: twee plaatjes naast elkaar, en daaronder een koning (de grijze postzegel). Dit weet ik zo goed want ik had nieuwe postzegels gekocht, twee sets, koning en plaatjes en gebruikte de laatste van mijn oude vel en de twee nieuwe van de nieuwe vellen, die nu naast me liggen.
    Ik ben naar poststuk bekijken gegaan en u kon geen scan van de voorkant van de envelop laten zien dus u kunt niet bewijzen dat ik tekort heb gefrankeerd. Daar stond dat de portokosten 3.45 moest zijn en dat zijn precies 3 zegels.
    Ik kan begrijpen dat de machiene misschien alleen maar de twee bovenste zegels heeft gescand of dat de konings zegel zo licht is dat de machine die genegeerd heeft.
    Ik wil beslist niet u nog eens 3.45 sturen, en laat u dat hierbij weten. Hoogachtend,
    Gerda van Keulen. 8899AB 41. Betaalcode: A01.150623.079286

  6. Daphne schreef:

    Ik heb een kaart ontvangen met de mededeling dat ik ontvanger ben en of ik de kosten wil betalen. Ik heb niks ontvangen en er Is geen scan beschikbaar van het pakketje. Ook heb ik geen idee wie iets gestuurd heeft of wat er in het pakket zit. Ik ga toch niet betalen voor iets waarvan ik niet weet wat het is?

    1. JenteRomy schreef:

      Zou dit, gezien het feit dat er zulke problemen zijn bij Postnl, een nieuwe manier zijn om onwetenden geld uit de zakken te kloppen? Ik verstuur niks en heb in vier weken tijd geloof ik nog geen tien brieven of poststukken ontvangen en van allen heb ik notabene nog de envelop. Niets vreemds op te constateren wel bij onbestelbaar graag retour naar van Straaten post in Soest. Dus overal afzender van bekend. Ik heb wel een rouwkaart ontvangen en die was door de Post zelf gefrankeerd op het postkantoor. De enige zonder afzender. Wat zijn dit voor vreemde praktijken mensem dan ineens een lichterlijk soort ‘dreig’kaartjes te sturen? Want het komt écht niet over als een vrijblijvend verzoek hoor. Blij dat ik deze site heb gevonden. Ik ga eveneens niet betalen voor iets waar ik niets van weet en Postnl niet kan bewijzen dus ok heb hier part noch deel aan.

  7. C.A.M. Broers schreef:

    Heb op 10 juli boetekaart ontvangen om 2,07 te betalen heb de brief online gezien.Ben met deze kaart naar post kantoor gegaan en betaald.Heb telefonisch,contact voor ,045 gehad en ontvang 3 kaarten met 3 postzegels en excuses. Daar heb ik niets aan ik gebruik geen postzegels ben wel 2,07 + ,045 telefoonkosten kwijt en mijn brief nog steeds niet ontvangen. Waar is die brief ?

  8. J.Post schreef:

    Ik heb op 18 juli jl bericht gekregen dat ik 2.07 euro moet betalen voor een ontvangen poststuk.
    Ik kan niet achterhalen wie dit heeft gestuurd. postnl.nl/betalen geeft ook geen antwoord. Omdat ik zeker weet dat ik iets heb verzonden met te weinig porto, zal ik niet betalen.
    Groet Hans Post

  9. R.K.Faverus schreef:

    Op 25 juli 2015 kreeg ik een herrinnering om 2.07 euro te betalen i.v.m. te weing of geen portokosten. Op de eerste plaats klopt mijn naam niet. Ik heb ook geen poststuk verstuurd naar niemand. Ook mijn vrouw heeft geen poststuk verstuurd. Ik kan niet achterhalen wie deze streek heeft uitgehaald. Het is duidelijk dat iemand mijn adres heeft misbruikt. Op de kaart staat Faver vd Does, maar zo heet ik helemaal niet. Het is gewoon een gemen rotstreek van iemand anders.
    Gr.
    Rudolf.

  10. JenteRomy schreef:

    Oh valt me op dat ik in de laatste reacties zie dat het allemaal om dezelfde bedragen gaat. Bij mij ook om 2,07
    Ik ga dit melden bij Radar van de Avrotros
    Dit is wel toevallig dan wel apart …

  11. hoi ,heb vandaag ook een kaart gekregen om 2.07 euro te betalen voor een brief ik die zou hebben verstuurd heb dus ook op postnl/betalen gekeken en die brief heb ik nooit verstuurd ken het adres ook niet dus en de naam waar het naar toe gestuurd is ook niet, waarom zou ik betalen voor iets wat ik nooit verstuurd heb.raar allemaal

    1. en de naam die op de afzender staat woont niet eens op mijn adres dus er staat een andere naam op dan die van mij ,wel raar allemaal hoor

      1. JenteRomy schreef:

        Ik constateerde later op mijn kaart ook dat mijn naam/de tenaamstelling niet correct is. Idd wel raar allemaal, te meer ook omdat je merkt dat de namen niet kloppen en het -hier- in de laatste gevallen e/o laatste weken allemaal om hetzelfde bedrag gaat….

  12. todolosdias@live.nl schreef:

    En gewoon een herinnering sturen. Als je het weigeren wilt, dan moet je het de portokaart op het betreffende poststuk plakken en zo terugsturen, alszijnde ‘weigeren’.
    Grappig, is uberhaupt al helemaal zonder enige zending aangekomen , namelijk bij de reclame welke post bezorgd op zaterdag.
    Daarbij wordt melding gemaakt van het feit dat ook kan gaan om porto als je zelf post hebt verstuurd. Newsflash: ik verstuur zelf nooit fysiek post, alleen een kaartje via internet. Daarop staan geen afzendergegevens en is de het bedrijf verantwoordelijk.
    Serieus, intimidatie en aan het versturen van kaartjes en herinneringen zijn ze al meer kwijt #zinloos

  13. Hier idem dito ook een kaart ontvangen om 2,07 te betalen niks verstuurd of ontvangen ik ga dus ook niet betalen. Ik er al meer bekend hier over..????

  14. Hier ook zo’n kaart ontvangen. Wel een scan van het poststuk en dat is inderdaad een envelop met twee A4-tjes erin en mét postzegel die ik heb verstuurd.
    Ik zie in het overzicht: betaalde port 0,69 benodigde port 1,38 te betalen port 2,07.
    Hoe komen ze aan het bedrag van 2,07? Is dat dan inclusief boete? Naar mijn mening heb ik de envelop voldoende gefrankeerd met 1 postzegel. Er zaten maar 2 A4-tjes in een standaardenvelop, ik ga dus niet betalen.

  15. Schilperoort schreef:

    Merkwaardig al die verontwaardigde mensen! Ik vermoed dat het het poststuk was van een postorderbedrijf, dat vriendelijk vraagt het poststuk weer terug te sturen, indien je er niets uit bestelt. Heb ik bij eerdere zendingen gedaan, nooit problemen. Nu dus wel, had het inderdaad niet gefrankeerd, omdat het bedrijf met jullie daar een overeenkomst over had. Het adres stond trouwens op het poststuk. Het lukte me niet om het poststuk terug te vinden onder post.nl./betalen.

    Mijn e-mail werkt niet goed, dat is geen verhaaltje. Maar soms komt een bericht wel door. Ra, ra! Al met al, ik betaal niet, ben volkomen onschuldig! Ik heb liever dat de post terug gezonden wordt. Dit gedoe komt toch onsympathiek over. Rolde(Dr.)

  16. Hier ook een kaart ontvangen; ik heb hier naar het postkantoor gegaan om hem afteleveren als brievenbuspakket. Ik vroeg aan de medewerkster.. Kan hij door de brievenbus, ja dat lukt… Week later kreeg ik een brief voor onvoldoende frankering. Het is ‘raar’, omdat ik vroeg; of het door de brievenbus past en ze had ook gemeten of het kon.. Dit paste ook. Ik weiger te betalen.

  17. Post.nl is weer op zijn best bezig klanten weg te jagen, lukt aardig. laatste week volgens post.nl 4 x ondergefrankeerd, 4 x boete van 5.52 euro. Ik denk dat ze bij de post de brieven met 2.76 frankeren uitgeprint via post.nl niet goed kunnen scannen dus geven ze maar boete terwijl we via de frankeermachine wegen !! We versturen best veel, ook via de frankeermachine maar ook daar komen onbegrijpelijke boete’s binnen. Enig uitleg krijg je niet. Poststukken te dik terwijl ze gewoon in de rode brievenbus gaan. Hoe dit mogelijk is? Geen idee. post.nl zegt niks. word gewoon van je bankrekening afgeschreven. ( via de frankeermachine) Gevolg? Frankeermachine gaat de deur uit en veel veel meer verzenden via andere aanbieders, we verzenden nu voor 250 euro per maand minder bij post.nl, dat schijnen ze te willen. Ze verkiezen agressief boven maatschappelijk en het continu duurder maken van postzegels waardoor ook steeds meer klanten weglopen blijft gewoon doorgaan. weet niet wie de laatste 5 jaar daar de dienst uitmaakt maar sociaal is anders terwijl als ze juist maatschappelijk weer in aktie komen iedereen weer voor onze ex nationale trots zal gaan. erg vreemd.

  18. Ik heb vandaag een kaart ontvangen mbt tot een pakketje die gister door de brievenbus is gekomen. Toevallig wordt ook hiervoor E2.07 gevraagd.
    Het rare is dat ik het poststuk heb bekeken en daar staat dat er maar 2.07 is betaald voor het pakketje van 160gr terwijl er E2.67 moest worden gefrankeerd. Ook als ik zelf bereken op de site van post.nl hoeveel er gefrankeerd moet worden voor een brievenbuspakketje van 160gr, komt er een bedrag van E2.67 uit.
    Het pakketje is voor E3,- gefrankeerd!!!!
    Dus waarom willen ze dan nog geld toe???
    Ik vind het een goede service van post nl dat ze bij onderfrankering toch leveren en zou het ook zeker betalen indien dit het geval was geweest; maar hier klopt toch echt iets niet.

  19. peter jansen schreef:

    Diversen malen heb ik aan Makro Service center folder terug gestuurd om adres te verwijderen tenslotte dit in een grote enveloppe terug gestuurd en nou zou ik strafport moeten betalen, terwijl de Makro zo slordig is om hun adressenbestand niet bij te werken, in ieder geval bedankt voor het bezorgen bij de Makro als ik dit mag aannemen, en misschien komen zij nu in actie.

    met vriendelijke groeten, peter jansen.

  20. Jac Zeetsen schreef:

    Ook ik heb zo’n kaart ontvangen met het verzoek om €2.07 te betalen voor een eerder ontvangen kaart met een gewicht van 18 gram welke gefrankeerd was met postzegel 1.
    Op de opgevraagde scan was deze zegel duidelijk te zien, terwijl in de tekst stond niet gefrankeerd! De brief was zilverachtig van kleur en daardoor is de postzegel minder opvallend. Hier is de scanner van PostNL niet op afgesteld. Ik ga dus niet betalen!

  21. m. habets schreef:

    vandaag een kaart ontvangen dat ik € 2,07 moet betalen voor te weinig frankeren. Op de website gekeken en zie dat een onbekend iemand een brief heeft geschreven naar een dierenverzekering in Tiel met alleen als afzender mijn postcode. Ik ben dit zeker niet geweest, het is mijn handschrift niet en ik schrijf keurig altijd naam en adres als afzender, niet alleen postcode.
    Het kan nu zijn dat iemand in mijn wooncomplex met dezelfde postcode deze brief heeft gestuurd, i.i.g. ik zeker niet. Nu ga ik toch niet het gehele woningcomplex af om te vragen wie er een brief aan de dierenverzekering in Tiel heeft gestuurd.
    En bovendien heb ik geen huisdieren.
    Ik betaal dus niet

  22. Ik ook vandaag zon Porto kosten ontvangen.. Leuk hoor..ja,ja ik stuur bijna Elke dag bij post.nl ik ben wel een goede klant.. Ik ontvang ook pakketjes af en toe via markplaats dat zou toevallig zijn dat de verzender niet genoeg zegels erop geplakt en nu kreeg ik hun schuld als ontvanger.. Helemaal niet leuk..Ik ben hier onschuldig sorry maar ik betaal het helemaal niet..

  23. nicole schreef:

    Als de afzender niet vermeld staat, krijgt de ontvanger de boete. Maar de envelop omdraaien om de afzender met postcode te lezen, is toch moeilijk voor post.nl.
    Daarom als jullie niet de moeite nemen om te lezen, doe ik geen moeite om te betalen/ of door te geven aan afzender.

  24. Astrid schreef:

    Boete gekregen omdat een brievenbuspakje niet door de brievenbus zou passen.
    Het is bij mij gewoon door de brievenbus gekomen , ga dus niet betalen..
    Het was ook niet te groot voor de brievenbus..

  25. P.A.M. van Baarle-Olsthoorn schreef:

    herinnering ontvangen voor betaalcode G02,151118.500538.
    Op de site gekeken, maar de brief was gefrankeerd met een postzegel van 80 eurocent.
    Dat moet toch voldoende zijn voor een rouwkaart?
    Er staat dat hij niet was gefrankeerd, maar dat is dus wel zo.
    Omdat ik het eigenlijk een beetje zat ben besloot ik toch maar te betalen. Eigenlijk alleen maar dat jullie eventueel bij de geadresseerde zouden gaan innen en dat kan gewoon niet in deze situatie. Geen postzegels in huis, dus naar jullie betaalsite. Weet niet wat daar aan de hand is, maar ik kan er niet inloggen. Computer slaat iedere keer vast of jullie pagina komt gewoon niet naar boven.
    Ik heb dus wel mijn goede wil getoond.
    En als U zelf gaat kijken bij mijn poststuk ziet U dat er gewoon een postzegel opzit.
    Vr.Gr. P.A.M. van Baarle-Olsthoorn.

  26. P.P.van den Bemt schreef:

    Ik wil wel betalen voor eventuele porto kosten.
    Maar dan wil ik toch wel weten voor wie ik dit moet betalen.
    ik kan er niet achter komen.
    Ook niet met het voorbeeld.

    Ik heb die vraag al eerder geplaats,maar geen bevredigend antwoord.( Automaat zeker)

  27. Zwanink schreef:

    K. Zwanink
    Ook ik heb een kaartje gekregen of ik maar even €5.52 wil betalen. Heb een brievenbus poststuk ontvangen dat voldoende gefrankeerd was en er staat niets op de envelop. Afzender is wel bekend. En kan po postnl/betalen niet zien waarvoor het zou kunnen zijn. Dus ik ga niet betalen. Ben blij deze site gevonden te hebben. Heb zelf niets verstuurd. Het komt inderdaad een beetje agressief over.

  28. Ook ik heb een kaartje in de bus gekregen met of ik (heel toevallig)€2,07 wil betalen maar heb geen post gekregen en ook niet verstuurd dus nee ik ga niet betalen voor iets wat ik niet ontvangen heb of verstuurd

  29. Peter lodder schreef:

    Kaart ontvangen maar op poststuk zat wel voldoende porto. Was op hun scan ook te zien. Postzegel met grote 5 er op. Ik heb envelop ook ter bewijs bewaard. 3 manieren om te betalen maar geen enkele manier om aan te geven dat zij er naast zitten. Dus niks gedaan. Vandaag herinnering ontvangen. Ook maar opzij gelegd. Het kost hen zo nog meer porto.

  30. Brievenbus pakje ontvangen van een aankoop op Marktplaats
    waar ik ongeveer 3 euro porto voor heb betaald
    Na een paar dagen een betalingsverzoek van de postnl of ik 6,21 euro wil overmaken
    omdat de porto te weinig zou zijn geweest [dit is inclusief strafporto ?}
    Ik heb contact opgenomen met de afzender hoe dit mogelijk kon zijn
    en of we evt dit bedrag samen konden delen ofzo ?
    ‘nee hoor’ zei ze ‘ik heb het pakje nog gewogen en de porto was ruim voldoende’
    ‘okee’ mailde ik terug dan zal de postnl zich wel vergist hebben
    Krijg ik vandaag een ‘herinneringskaart’ en NOG een nieuwe kaart met het verzoek
    om 6,56 euro over te maken van een ander brievenbus pakje [ook van marktplaats
    gekocht bij iemand anders]
    Sjonge zeg als de verkoper mij mailt hoeveel porto ik voor het pakje moet betalen
    en ik maak dat ook in goed vertrouwen over dan moet de postnl mij niet ook nog eens
    een extra betalingsverzoek gaan doen zeg !
    Ik ken al die afzenders niet ,ik verwacht alleen dat mijn pakje naar behoren wordt ingepakt
    en verzonden met de porto die daar voor nodig is en ook voor wordt betaald
    Oh ja post nl ?, vind u het inderdaad belangrijk dat een pakje ook netjes en op tijd wordt afgeleverd bij de klant ?
    Ik heb er nog aardig wat te goed dan van jullie !
    Ik koop graag via marktplaats spulletjes en in het verleden werd het vrij regelmatig nooit bezorgd
    Het enige wat je kunt doen is een klachtenformulier invullen waar je nooit meer wat van hoort plus het advies een pakje verzekerd met track and trace te laten opsturen
    dat is de enige zekerheid die je kunt krijgen
    en niet de postnl maar de afzender was zogenaamd niet correct ,ja ja
    tot je op een gegeven ogenblik in de krant leest dat er landelijk 1400 marokkanen zijn ontslagen bij postnl omdat ze de spulletjes voor een ander bestemd in eigen busjes achteroverdrukten bij de sortering en dat wordt snel onder tafel geveegd
    Als jullie je klanten gaan frustreren met extra portoverzoeken en herinneringen terwijl er voldoende voor de pakjes
    wordt betaald ,nee daar maak je geen vrienden mee hoor
    Waarom zijn we trouwens allemaal zo afhankelijk van postnl ?
    wordt het niet eens eindelijk tijd voor ‘gezonde’ concurrentie ?
    Moeten jullie maar eens opletten hoe goed ze ineens echt hun best gaan doen voor de gunst
    van de ‘klant’
    Dus nee postnl ik heb porto betaald en ook voldoende
    dus ophouden met de betaalverzoeken, m vr gr Klazien

  31. Precies hetzelfde hier.Post.nl maakt van hun probleem, mijn probleem! Ga ik niet doen, ik betaal niks!

  32. Hoi allemaal,
    Hier volgt nog een erg goed idee van mijn man :
    de onterechte porto verzoeken van Postnl [als dit ook inderdaad een echt onterecht verzoek is hoor]
    ‘retour afzender’ er op schrijven en meteen weer retour op de post doen
    Dit gaan ze echt niet leuk vinden hoor daar bij Postnl want dat gaat hun veel geld kosten ! m vr gr Klazien

  33. Hoi allemaal,
    Hier nog een erg goed idee van mijn man ;
    op de porto verzoek kaarten van Postnl ‘retour afzender’ schrijven en meteen
    weer retour op de bus
    [natuurlijk alleen als de betaling ook echt onterecht wordt gevraagd]
    Dat gaan ze echt niet leuk vinden hoor bij Postnl want dat kost hun heel veel geld
    al die verzoeken weer retour naar hun , gr Klazien

  34. Marty Bakker schreef:

    Goedemorgen,
    Mijn hypotheekverstrekker stuurde mij een brief met een antwoordkaart, port betaald Post.nl was de vermelding. Krijg ik 2, 19 euro strafport omdat er 4 cent te weinig verzendkosten op de kaart zat. Dit is een zaak tussen mijn hypotheekverstrekker en Post.nl, daar ga ik mijn geld niet aan verspillen. Het gaat om betaalcode U02.160214.500201
    Gr. Marty

  35. Marcel schreef:

    Laatst kreeg ik een kaart van PostNL om portokosten bij te betalen. Na online opzoeken van het poststuk bleek de verzender een postzegel van 1 te hebben geplakt, maar het had een postzegel van 1 moeten zijn. Dus ik dacht: wtf? Toen zag ik in de info aan de linkerkant dat er voor 65 cent was geplakt in plaats van 73 cent.
    Hoe zouden ze aan die postzegel kunnen zien hoeveel die waard is, en waarom kunnen wij dat als klant al jaren niet meer, want het staat niet meer op de postzegel?

  36. Het leuke is dat er geen termijn op staat voor wanneer het betaald moet zijn.
    dus ze wachten nog maar een eeuw
    ik betaal het dus ook niet.

  37. Martha schreef:

    Niks verstuurd en niks ontvangen. Ik ga dit niet betalen. Pure oplichting.

  38. Tintorra schreef:

    Via post.nl punt in de Jumbo pakketje gefrankeerd en opgestuurd. Mag er dan toch vanuit gaan dat het klopt? Nee dus. Volgens post.nl moet ik als verzender portokosten betalen… Klacht gestuurd waarop ik een standaard reactie kreeg. Dus nog een klacht gestuurd over klachtafhandeling en verzoek om op de aard van de klacht te reageren (dat ik er toch bij een post.nl punt vanuit mag gaan dat frankering voldoende is). Ben benieuwd naar reactie…

  39. Jan M,

    Op 9 mei j.l. een kaart ontvangen voor te weinig betaalde porto, deze kaart met 3x postzegel nr 1 beplakt en op de bus gedaan. Op 14 mei j.l. een herinnering ontvangen maar ik kan nergens een contactpersoon vinden om e.e.a. te melden. De betaalcode is Z03.160421.002485 ik ga de herinnering dus niet betalen voordat ik een antwoord heb ontvangen op deze klacht

  40. Post.nl zegt dat ik als ontvanger moet bijbetalen..omdat envelop gefrankeerd is als brief. .en het had een pakket moeten zijn..
    Ik betaal niet…omdat envelop gewoon bezorgd is via brievenbus..en niet als pakket is aangeboden

  41. miriam schreef:

    Ik had verleden week n brienbuspakje binnengekregen en ja hoor door postbezorger in brievenbus gedaan en dan krijg ik een week later een kaart van post.nl dat ik 5.11 moet bijbetalen omdat het niet voldoende was gefrankeerd door afzender.
    er zat te weinig aan postzegels op er moest voor 6.95 opgeplakt worden maar op de postnl site staat een brievenbuspakje kost tot 2 kg 3.65 en dat had de afzender er ook netjes opgeplakt. ..dus waarom bijbetalen???

  42. Patrick schreef:

    Ik flikker dat soort dingen gewoon weg. Ik vraag toch niet om die post? Dus ook niet om de strafporto.
    Tevens heb geen zin om al die aanwijzingen op te volgen.

    Kaart —-> Kliko.

  43. evelien schreef:

    ik heb een grote enveloppe ontvangen die door postnl zelf
    onvoldoende is gefrankeerd . In 4 weken heb ik al een 3e verzoek
    tot betalen ontvangen van 5,11 plus de 3,92 die er al op zat ….
    Dat gaat lekker zo Onnodig te zeggen dat ik niets betaal…

  44. Zojuist heeft mijn vrouw ook een ” verzoek ” gekregen voor €2,19 op eeen verjaardagskaart in een open envelop . Net gekeken op de site van post.nl en blijkt dat de kaart + envelop 25g weegt . De afzender heeft ook niet geweten dat de kaart ” te zwaar ” was en heeft wel één postzegel erop geplakt . Dus voor 5g een ” boete ” van 300% , ben echt niet van plan om mee te doen aan zulke oplichters praktijken . Voortaan verjaardags kaarten via email versturen , veel goodkoper .

  45. Wij balen hier van,
    gezien de ouders op leef/tijd zijn en het om herinneringen gaat- €2.19 en 2.92.

    en steeds als antwoord (code onjuist) Dag !

  46. Tineke schreef:

    Inmiddels heb ik de vijfde portokaart van post.nl ontvangen en mijn ik buiten de verzendkosten die ik al betaald heb voor brievenbus post € 5,11 betalen per kaart, terwijl de verzender op het postkantoor het pakketje heeft laten wegen en frankeren.
    De eerste drie heb ik betaald maar daar stop ik mee.

    1. Ik idem dito… Ik weiger deze voortaan te betalen, omdat al mijn pakketjes gecheckte worden bij het postkantoor, en dus altijd voldoende gefrankeerd zijn… Toch ontvang ik wekelijks meerdere herinneringen!

  47. Net het tweede verzoek, de eerste herinnering mogen ontvangen. Ik ga dat ook eens doen, eerst lever ik iets voor een bedrag en een week of twee, drie later ga ik een kaartje sturen met het verzoek nogmaals te betalen.

    De verzender koopt immers bij een postnl vestiging en betaald ter plekke voor iets dat daar fysiek te zien, te wegen, te meten, te ruiken is.
    Als dat niet goed gaat, doordat die vestiging een fout maakt, moet Postnl daar z’n werk beter leren doen, niet bij de ontvangers gaan zeuren.
    Leuk dat ik een vage streep (zal een foto van het pakje moeten voorstellen) kan gaan bekijken online maar dat maakt niets uit; dat er een pakje bestaat waar het over gaat geloof ik best (zo stom zijn ze nou toch ook nog weer niet bij postnl) maar de straf op een fout hoort niet bij mij maar bij de transporteur.

  48. Ik heb ook niet gevraagd om een brief met te weinig porto.
    Ze zeggen dat het niet verplicht is en alleen maar een verzoek. Nou, ze blijven daarna wel “aanmaningen” sturen. En na een kaart of 4 dacht ik: betaal toch maar want anders bezorgen ze dadelijk mijn gewone post ook niet.
    En laatst kreeg iemand ook haar brief terug omdat ik zogenaamd geen brievenbus zou hebben. Ze kunnen mijn brievenbus anders goed vinden als ze geld van me willen hebben. Konden we de brief weer een keer verzenden, ping kassa.Echt een stelletje geldwolven zijn het.

  49. Barbara schreef:

    Ik heb ook iets in de bus gehad en post.nl gebeld. Ze hebben voor mij het bedrag afgeboekt. Heel aardig. Ik ben al weken op mijn hoede en verwacht ook niets met de post en zelf ook niets verstuurd. Ik heb de kaart wel bewaard en de desbetreffende naam van de medewerker van post.nl opgeschreven….je weet maar nooit. Maar ik ga niet betalen!

  50. Heel raar, dat systeem van post.nl met die portokaarten. Kreeg vandaag ook zo’n kaart. Of ik maar even €5,84 wil ophoesten. Het poststuk was door de verzender gewoon voldoende gefrankeerd én door de postbezorger via mijn brievenbus bezorgd. Dus wat is het probleem??
    Ik zocht net op de website van post.nl naar het te bellen telefoonnummer: dat staat er niet.
    Dus maar eens via hun chat gevraagd naar het telefoonnummer.
    Kreeg ik niet.
    Wel een paar aan te klikken opties, waarvan onder andere “portokaarten”.
    Die aangeklikt.
    Weer een paar opties. Nu geklikt op “Ik ben het oneens met de ontvangen portokaart.”
    Opnieuw een paar opties.
    Geklikt op “Post is voldoende gefrankeerd.”

    En toen stond er dit:
    “Is de post wel voldoende gefrankeerd? Of gericht aan een antwoordnummer? Onze excuses. Verwijder de sticker en stuur de kaart terug met de melding Afgeboekt in overleg met Klantenservice”.

    Dat doe ik dus. Ik betaal niet en heb geen extra telefoonkosten. En krijg, naar ik aanneem, geen betalingsherinnering toegestuurd over deze portokaart.

    Wat een gedoe!

  51. Ook ik had een brievenbuspakje verstuurd die vrouw had een portokaart gekregen om 5,84 te betalen. ikzelf had ook een pakje ontvangen van een andere aankoop en kreeg ook dit in de brievenbus om 5,84 te betalen.

  52. En weer een negatieve ervaring met PostNL. Na een hele lijst van klachten van mijn zijde hebben ze nu iets gevonden om mij aan te spreken. Ik zou volgens PostNL een brief verstuurd hebben met 73 cent te weinig frankering. En of ik daar dan 2,19 euro voor wil betalen. Ben ik dan gek of kan PostNL niet rekenen. Ik krijg nog geen prikkel om te gaan betalen.

  53. Richard schreef:

    n vraagje om welke post ga dit over dat ik 2EUROEN19CENTMOET BETALEN? op de pc 6026DB Dissel 24

  54. S. Hoogland schreef:

    Allereerst knap waardeloos dat je helemaal naar beneden moet scrollen om bij dit formulier te komen. Jullie vragen om onze (klant) mening, dan moet je het ons zo makkelijk mogelijk maken om een formulier in te vullen.

    Vandaag kreeg ik een kaart voor 2.19. er was 1 zegel betaald ipv 2. Dus het zou voldoende moeten zijn als ik 1 zegel betaal en geen 3. ook nog eens extra omdat er al een deel WEL was betaald. Nu maken jullie kosten omdat er iemand door de wijk heen loopt om al deze kaartjes te verspreiden. Die man moet ook weer betaald worden. Hij loopt niet met andere post, alleen met deze kaartjes. Lekker handig zo. Als ik 1 zegel betaal vind ik het wel best, maar ga echt niet meer betalen dan verschuldigd is in eerste instantie.

    1. S. Hoogland schreef:

      Aha en ik kom er net achter dat deze site dus niet van POSTNL is dus heeft hier klagen HELEMAAL GEEN ZIN

  55. Na talloze kaarten ontvangen te hebben met onvoldoende frankering, terwijl deze allen via de brievenbus waren bezorgd en voldoende gefrankeerd, en gecheckt door het postkantoor, heb ik besloten deze meldingen voortaan te negeren… Er klopt helemaal niets van hun check!

  56. Piet Kulik schreef:

    Vorige week tot twee keer toe een boek verstuurd met volgens mij de juiste maximale lxbxh. Beide keren een extra porto kaart ontvangen van €5,11. Niet te geloven. Ze gaan vanaf nu de prullenbak in.

  57. Agnes Kleiss schreef:

    Afgelopen maand 4 x kaart van Post.Nl ontvangen met het verzoek 5,11 te betalen omdat er te weinig porto op zou zitten, dat zat er niet want in alle 4 de gevallen is het (kleding) door de brievenbus gegaan. Ik ga niet betalen.
    Buiten dat heeft mijn dochter 2 dagen geleden aangetekend mijn mobiele telefoon verzonden naar mijn vakantieadres. Telefoon lag gewoon in de postkast bij de receptie…en die kast staat buiten! Iedereen had dit uit de kast kunnen pakken. Flink betaald voor aangetekend verzenden maar er is nooit voor hoeven tekenen!

  58. NOU NU BREEK ONZE KLOMP ,ALLE UITNODIGEN HEBBEN WIJ JUIST DUBBEL PORT OP HET VERZONDEN BRIEVEN GEDAAN ,MAAR OM EEN ANDERE MANIER IS ER OP EEN UITNODIGING NIET BETAALD VOOR HET VERZENDEN,VOLGENS POST.NL MAAR ER IS OOK GEEN BRIEF BEZORGT AAN HET TOEGEZONDEN ADRES N.L MIJN ZOON ,PER OMGAANDE IS ER EEN NIEUWE UITNODIGING PER POST.NL VERZONDEN DEZE IS WEL BEZORGD!!!!!! MAAR WAAROM MOETEN WIJ BETALEN ,ZONDER DAT ER WAT GELEVERD WAS!!!!!/EN IS.

  59. A.de Lange schreef:

    Ik heb een herinnering gekregen om te betalen. De betaalcode heb ik ingevoerd, en de reactie was onze database heeft helaas geen bedrag gevonden bij de u opgegeven betaalcode. We hebben geen post ontvangen of verzonden in deze periode wel is er bij ons een pakket bezorgd voor onze buren op Kruisweg 1.

  60. SJANIE DONKER schreef:

    WIJ KREGEN OOK ZO’N VERZOEK OVER EEN KAART. DOODLEUK VROEG POST.NL TELEFONIST OF WE MAAR EVEN WILDEN BETALEN. HET GING OM EEN KAART UIT LETLAND MET POSTZEGEL VAN 84 EUROCENT. TOEN IK ZEI DAT IK NIET GEVRAAGD HAD OM DEZE ONGEFRANKEERDE ZENDING VROEG IE DOODLEUK OF IK DAN ZELF DE AFZENDER WILDE CONTACTEN MET EEN VERZOEK OM TE BETALEN.
    ZETTEN ZE JE NOG AAN HET WERK OOK. ONBETAALD NATUURLIJK MAG JE HUN PROBLEMEN OPLOSSEN. ZE ZIJN VERWEND MET AL DIE ONDERBETAALDE ZZP-PAKKETBEZORGERS. ZE HEBBEN TWEE OPTIES: AANBELLEN EN VRAGEN OF JE DAT STUK WILT ONTVANGEN, JA DAN BETALEN NEE: WEGGOOIEN.

  61. Mary den Haring schreef:

    Wij hebbrn 2 kaarten ontvangen met een betaalverzoek voor een enkele envelop met een paar foto’s erin die gefrankeerd was met postzegel(s) tot €0,73. Volgens PostNL moest dat €2,19 zijn. Als ik het tekort uitreken, kom ik op een bedrag van €1,46 dat nog zou moeten worden bijbetaald. Maar volgens PostNL moet ik tweemaal €2,92 betalen, dwz €5,84!!! PostNL, jullie denken toch niet serieus dat ik dat ga doen?! Bedankt voor de service van het bezorgen, maar een beetje realistisch blijven graag! En volgende keer aan de deur aanbieden, vragen of ik het poststuk wil hebben en een realistisch bedrag vragen voor de bezorgkosten graag! En waarom ik twee betaalkaarten voor hetzelfde poststuk moet krijgen, mogen jullie ook nog eens uitleggen.

  62. micheal schreef:

    porto kaart gekregen. te betajenbedrag ;8,76euro.betaalcode;Z11161101200605. datum;2-11-2016.geen post verzonden of ontvangen waar onvoldoende postzegels op zijn geplakt,MAAR WAAROM MOETEN ik BETALEN ,ZONDER DAT ER WAT GELEVERD WAS

  63. Patrick schreef:

    Wel een porto kosten kaart gehad, maar het pakketje zat er niet bij in de brievenbus!
    Hoop niet dat het pakketje weg is want daar zat een handgemaakt product in waar erg veel werkuren in zitten!

  64. Ik kreeg een portokaart in de bus voor een brievenbuspakje waarvoor ik thuis online het label had uitgeprint via MyParcels. Ik had het pakje thuis nog gecheckt met zo’n brievenbus mal en het paste er doorheen. Bovendien had ik het pakje gefrankeerd en wel door de brievenbus gestopt voor de brievenbuslichting door de postbode, dus het paste gewoon.
    Dus ik startte een chat met PostNL en legde de situatie uit en dat ik naar mijn mening niet verkeerd had gefrankeerd en dus de boete niet wilde betalen.
    Werd gelijk keurig in de chat afgehandeld, dat waarschijnlijk door de sorteermachine het pakje abusievelijk was aangezien voor pakketpost, misschien omdat de inhoud wat was verschoven. En dat ik het inderdaad juist had gefrankeerd en de boete mij werd kwijtgescholden. Ze had de portokosten al in het systeem afgeboekt en de portokaart was in het systeem daarmee al voldaan. De portokaart mag ik weg gooien en als niet verzonden beschouwen en ze bood excuses aan voor het ongemak.
    Dus gelijk keurig afgehandeld, hoef je ook niet een uur aan de lijn te hangen.
    Prima geregeld zo.

  65. Carina L.M. schreef:

    Geachte postnl.
    Ik krijg een “verzoek om strafporto” te betalen voor een kaart naar Spanje omdat deze niet voldoende gefrankeerd zou zijn, maar dat is m.i. onterecht omdat de kaart gefrankeerd was met een “wereldzegel” en dit bij het postagentschap was nagevraagd.
    De betaalcode die aangegeven is is D03.161207.001111.
    Ik hoor graag van u.
    Carina L.M. Smit

  66. kaart gekregen om 2,19 porto kosten te betalen
    gaat om een envelop met mijn naam en adres er op en een lege brief erin

    geintje van iemand???

    hier ga ik dus niet voor betalen ,zo kan iedereen wel wat sturen met mijn naam en adres erop.

    werknemer van post nl? om geld binnen te halen voor het bedrijf??

    h j van der laag

  67. Roland schreef:

    Kreeg ook een portokaart, maar op ‘bekijk poststuk’ is alleen een zwarte balk te zien, en de velden bij ‘Geadresseerde’ zijn leeg. Het is dus niet te achterhalen om welk poststuk het gaat. En we versturen niet standaard post via het plaatselijk postfiliaal. Indien onvoldoende gefrankeerd, was het dus hun fout.

  68. Gerti Meeks schreef:

    Betalingsverzoek gekregen om bezorgde brief met te weinig portokosten.
    Deze heb ik geweigerd en retour naar Post.nl verzonden.
    Vandaag toch alweer een
    herinneringsverzoek gekregen om
    de portokosten te betalen.
    Niet fair en bovendien onterecht.
    Maar wat kan ik hieraan meer doen, dan gewoon te betalen?

    G. Meeks

  69. Betalingsverzoek gekregen om bezorgde brief met te weinig portokosten.
    Deze heb ik geweigerd en retour naar Post.nl verzonden.
    Vandaag toch alweer een
    herinneringsverzoek gekregen om
    de portokosten te betalen.
    Niet fair en bovendien onterecht.
    Maar wat kan ik hieraan meer doen, dan gewoon te betalen?

    G. Meeks

  70. Jan van Rooij schreef:

    Geachte Postnl,
    Omstreeks 10 januari 2017 heb ik een verzoek om betaling gekregen daar een poststuk niet gefrankeerd was. De afzender is er vanuit gegaan omdat het een gratis door u aangeboden kaart betrof.
    Ik heb netjes postzegels geplakt en op de post gedaan.
    Deze aanmaning betreft hetzelfde poststuk (H.03.161219.007189) waarvoor ik al betaald heb.
    Waarom deze aanmaning?
    Graag uw reactie.
    Jan van Rooij.

  71. Marina schreef:

    Ook wij hebben zo’n kaart ontvangen 26 januari 2017.
    Ik heb de betaalcode opgezocht, wij zijn de ontvanger, maar helaas afzender is onbekend.
    Verder kan je nergens iets vinden op de site, je kan nergens op reageren, als ik niet weet waar dit over gaat, ga ik dit dus niet betalen.

  72. P.Willems schreef:

    3 februari een kaart ontvangen met vlg. Post Nl te weinig porto. Nu komt er een kaart van Post Nl met het verzoek om €2,34 te betalen. Dit gaan we niet doen want ik ben van mening dat ik deze kaart had kunnen weigeren indien de postbode had aangebeld. Bovendien weet ik absoluut niet van wie die kaart is geweest omdat er die dag meerdere kaarten zijn bezorgd. Er was een verjaardag die dag , vandaar.

  73. L. de bruin- Visser schreef:

    Vandaag kreeg ik een verzoek tot strafporto te betalen. Bij nader onderzoek blijkt dat het een brief betreft die gestuurd is aan een antwoordnr. dus voor mij zijn daar geen kosten aan verbonden. Heel vreemd. ik ga dus niet betalen.

  74. Hier een dergelijke situatie. Gisteren een kaart ontvangen met verzoek om € 7,02 te betalen. Ik had een bubbel enveloppe met inhoud verzonden, deze is aan de balie gefrankeerd voor, € 1,56 door de medewerker, is dus gewogen. Hij paste door de “testgleuf” en al! Ik was dus verbaasd over de strafporto en heb de ontvanger gevraagd of het door de brievenbus is gedaan of aangebeld. Was gewoon door de brievenbus gedaan! Dus waarom zou ik strafporto betalen? Wat kan ik een klacht indienen? Wat bizar is dat ik eerder hier heb gelezen dat men 2,07 moest betalen. € 7,02 is precies het omgekeerde…

  75. Ik schijn post te hebben ontvangen met te weinig porto, nu moet ik van postnl een boete betalen van 6,24 euro. Om deze post heb ik niet gevraagd dus weiger mooi een boete te betalen.

    1. ik heb niets ontvangen en ook niets verstuurd weiger dus de 2,34 euro te betalen

  76. h,geerlings schreef:

    Ik wil graag eerst weten om wat het gaat voordat ik ga betalen .

  77. heb een brief gepost hier bij spar ioket postnl is daar gewogen en de zegel voor de het te betalen bedrag er op vermeld en welke door mij is voldaan.
    heb nu kaart ontvangen voor straf port betaalcode H02.170510.500406 voor het betalen van @2.34 ik heb op hulp post kantoor de port betaald wat op de geprinte zegel stond
    dus deze betaling is onterecht

  78. R. Hoog schreef:

    Ook hier onduidelijk hoe postnl het pakketje meet en weegt.
    kreeg een kledingstuk opgestuurd, welke ‘s-avonds op MP was gekocht, in een plastic zak welke was dichtgeplakt tot klein formaat omdat het dezelfde avond op de bus is gedaan (kreeg het de volgende dag al!!). als het in de postbus past zal het ook door de brievenbus passen (naar ik aanneem). Postnl geeft als maten op Lengte in cm: 30,30 Breedte in cm: 23,20 Hoogte in mm: 73,00 Gewicht in gram: 210 met frankeergegevens Betaalde port: € 2,34 Benodigde port: € 6,95 Te betalen port: € 6,24. Er is door verzender niet voldaan aan het voldoende frankeren omdat er voor 200gr € 3,12 nodig is, echter in plaats van het verschil van 72 ct door te berekenen geeft postnl de voorkeur om het als pakket te bestempelen en denkt maar even € 6,95 te kunnen innen.

    Al met al vreemd dat het qua afmetingen wel in de postbus paste en gewoon de ontvanger opzadelt met de kosten van een pakket…..

    Omdat de advertentie al is verwijderd heb ik geen gegevens van de verzender. Zelf zou ik de 72 ct nog willen bijbetalen maar niet voor iets wat onjuist is. De bijbetaling van € 6,24 is naar mijn mening onterecht en ben niet van plan om dit te betalen.

  79. Ik heb niets verstuurd en ook niets ontvangen betaal dus niet de 2,34 euro die er op staat met als datum 15-5.

  80. Headhunter schreef:

    Hier vandaag ook zo’n kaartje ontvangen voor een poststuk dat ik ontvangen heb en waarvoor een postzegel te weinig (1 ipv 2) geplakt was. Poststuk is een aantal geleden bezorgd echter vraag ik me af hoe ik had kunnen vermoeden/zien dat deze ondergefrankeerd was.
    De rekening, incl. boete, nu bij mij neerleggen vind ik onjuist. Er zijn mensen zeggen dat je het poststuk had moeten weigeren echter blijft voor mij overeind staan dat ik:
    1. het poststuk door mn brievenbus heb ontvangen waarbij ik niet heb kunnen weigeren
    2. ik aan de envelop niet kon zien dat deze ondergefrankeerd was en het daarbij ook niet mijn verantwoordelijkheid is om ieder poststuk dat ik ontvang te moeten onderwerpen of deze aan de voorschriften voldoet qua afmetingen en gewicht.
    Blijkbaar vindt PostNL dat het poststuk bezorgd kon worden zonder verdere notificatie en dan moet je niet achteraf dit soort briefjes gaan sturen.
    Daar bovenop vind ik het ook bespottelijk dat er hier iemand (benieuwd hoeveel mensen hier mee bezig zijn) een dagtaak aan heeft. Naar mijn mening weggegooid geld dat je beter had kunnen besparen en daarmee misschien je tarieven lager houden.
    Zou een betere oplossing niet zijn om, als de afzender niet bekend is en daarom de afzender niet benaderd kan worden om de kosten op zich te nemen, het poststuk wel te laten aanbieden door de postbode echter niet door het poststuk door de brievenbus te doen maar netjes aan te bellen. Dan kan de ontvanger bepalen of hij/zij het poststuk wil aannemen met daarbij het bonnetje om de kosten te voldoen. Dan lever je pas een service en laat je zien dat je klanten waardevol voor je zijn.
    Op de manier die men nu hanteert ontstaat er enkel irritatie plus lopen de kosten behoorlijk op voor iets waarvoor mensen niet verplicht kunnen worden om te betalen.

  81. Elisabeth schreef:

    Ook ik kreeg vandaag een strafportokaart van € 6,24 als ontvanger.
    De envelop is door mijn vriendin bij een postagentschap gewogen en in de oranje brievenbussleuf gedeponeerd. Ging er prima doorheen.
    Kreeg hem ook gewoon in mijn brievenbus bezorgd en heb geen postbezorger gezien.
    Hoop ergernis en verontwaardiging.
    PostNL klopt op deze manier aardig wat mensen hun geld uit de zakken.
    Niet betalen dus.

  82. Vandaag een strafpotokaart ontvangen euro 2,34 van pakket 8 juni jl.
    Inmiddels weten wij wat het pakje is geweest en zullen de afzender hiervan in kennis stellen.

  83. Het kaartje ook in de bus gehad, naar de website gegaan. Daar de vermelding ‘we hebben helaas geen foto van het poststuk’ aangetroffen. Dan ook geen portokosten en onder vermelding van ‘geweigerd’ teruggestuurd.

  84. Ook een kaartje ontvangen. De berekening van de naheffing klopt volgens mij niet. Op de website staat de volgende berekening :
    betaalde port : € 0.78
    benodigde port : € 1.56
    te betalen port : € 2.34

    Volgens mij is 1.56 – 0.78 geen 2.34 maar 0.78

    Ga dit dus niet betalen.

  85. Monique de Bruin van Oost schreef:

    Naast het eerste verzoek nu ook een herinnering ontvangen, met een 2e verzoek om te betalen,

    ik vind het niet erg om de vergeten postzegel te betalen, maar dat ik als ontvanger ook nog administratie kosten moet betalen!! absurt.

    dit kaartje + de herinnering, zijn nu al duurder dan het bedrag waar het oorspronkelijk omging. De tijd die men hier instopt is al meer in Euro’s dan wat ze denken binnen te halen. nu ik weet dat het niet verplicht is betaal ik niet, maar kom ik dan niet op een soort van black list terecht???

  86. D. W. Noort schreef:

    Strafport? Waarom? Er zitten toch TWEE postzegels op en het gewicht is 31 gram, het moet niet gekker worden.

  87. Willem Moes schreef:

    Mijn moeder krijgt wederom een betalingsverzoek om aanvullende kosten voor een door haar verzonden brief. Ze is 87 jaar en snapt er niets meer van. Ze heeft zich laten helpen in de winkel en het bedrag in postzegels overgemaakt. In plaats van een briefje met de bevestiging krijgt ze wederom een herinnering. Graag zorgvuldiger omgaan met dit soort zaken in het bijzonder bij oudere mensen.

  88. Lenie kluft schreef:

    Beste postnl ik krijg weer Porto te kort betaald 2,49 .Ik heb er al een gestuurd twee weken geleden met drie postzegels van een één euro .Nu weer een is dit een geintje of zit hier verkeerde ménsen achter ik hoop het niet mij dank alvast

  89. O. Staudt schreef:

    Mijn moeder(70)heeft ook een kaart gekregen met ‘Oeps, te weinig postzegels…’ Dus uitgezocht om welk poststuk het ging, gaat het om een normale verjaardagskaart.
    Sorry Postnl, maar het lijkt me dat als je een nieuwe postzegel plakt op je kaart, dat deze voldoende gefrakeerd is? En niet EUR 2,49 moet bij betalen?

  90. Hotil
    Kreeg vandaag een verzoek voor bijbetaling van € 2,49 voor te weinig porto op een dubbele kaart van normaal briefkaartformaat. Op de scan laten ze zien dat er € 1,00 op geplakt is , terwijl er uiteindelijk maar € 0,83 geplakt moet worden ( tarieven Post NL.). Ze hebben dus al € 0,17 teveel ontvangen. Krijs ik die dan terug ?? Kunnen ze dan ook aangeven wat het exacte gewicht was voor een dergelijke kaart. Dat wil ik dan eerst weten en zien.
    De verkoper van de kaart heeft gevraagd of er een postzegel bij moest. Neen , die had ik zelf al. Hoeveel moet er op. ? Een zegel is voldoende. En u dit.
    Het spijt me maar “No way” betaling.
    Nu kan / moet ik extra 3 x € 1,00 bijbetalen. Dus nogmaals € 0,17 teveel. Buiten de zogenaamde administratiekosten. Te gek voor woorden.

  91. ans

    krijg kaart in de bus om portokosten te betalen.

    heb poststuk bekeken op de side, is het gewoon voldoende gefrankeerd.

    er wordt dus niet door mij betaald.

  92. Grietje schreef:

    Ik kreeg ook een betaling verzoek. Maar naam klopte niet en was niet die persoon en ook de postcode klopt niet en heb niet eens iets ontvangen. Alleen huisnummer
    Kan het valse post zijn. Ik betaal ook niet.
    Nog proberen de gene te zoeken maar ook onbekend

  93. Carlito schreef:

    Boete voor het verzenden of ontvangen van post met te weinig postzegels? Gewoon weggooien en niets betalen. Doe ik al jaren. Je hoort er nooit meer wat van.

  94. Meijer schreef:

    Even reageren heb een kaart gestuurd naar onze achterkleinzoon werd 1 jaar .doe ik met kinderpostzegel moet ik 2,61 bij betalen.nou sorrie hoor willen ze nog meer aan de mensen verdienen het is al duur genoeg.zo ga je toch geen kaart meer sturen.moet je allemaal van je aow doen.nou ik betaal niet.en stuur geen kaarten meer.

  95. Teunis schreef:

    Teus : als post nl niet aan kan geven om welk poststuk het gaat ga ik ook niet betalen .
    Mijn postcode 3632WB met betaalcode U01.190822001155 .

  96. Jan v Beek schreef:

    Ik kreeg een kaart na het overlijden van mijn echtgenote ,met daarop 4 € cent te weinig port. Nu krijg ik na een week al een herinnering om €3.64 te betalen. Ik vind dit schandalig veel, vandaar dat ik nu van plan ben om niets te betalen ps 1 zegel had ik noch kunnen billeken

  97. Huib van Kuijk schreef:

    Heb een herinnering ontvangen voor het betalen van porto kosten van 3.84 euro voor een pakket wat ik nooit ontvangen heb en waarvan postnl zelf niet weet waar dit pakket vandaan komt. rond de datum van 23-12-2021 een mail ontvangen waarin stond vermeld dat het postpakket beschadigd was en of ik maar even mijn adres door wilde geven, zonder dat ik iets besteld had.
    Betaal dus geen extra port over iets wat ik nooit ontvangen heb!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.